PRESENTATIE
“De Wil om te Winnen’
Hein gebruikt zijn ervaringen uit zijn actieve sportcarrière en zijn maatschappelijke carrière in zijn presentaties. Hierbij zijn innovatie, verandering, samenwerken, motivatie en communicatie de belangrijkste thema’s.
Naast zijn lezingen treed Hein ook regelmatig op als dagvoorzitter op congressen.
INNOVATIE
Dat innovatie een belangrijke rol speelt in het leven realiseerde Hein Vergeer zich al tijdens zijn actieve sportcarrière. Hij was een van de schaatsers die de klapschaats afkeurde waardoor het 10 jaar duurde voordat de schaatssport kon profiteren van deze belangrijke innovatie.
Juist deze geschiedenis heeft hem gevormd en heeft ervoor zorg gedragen dat hij zich in zijn zakelijke leven veel bezig houdt met innovatieve concepten. Het heeft hem doen beseffen dat je aan de top niet zomaar iets verandert, maar dat je van onder af aan moet beginnen en veel uithoudingsvermogen moet hebben om veranderingen door te kunnen voeren. Dit ervaart hij nog iedere dag.
VERANDERING
Anders durven denken en doen vraagt veel inspanning, veel mensen vinden veranderen uitermate lastig. Dat heeft Hein ook ervaren door zijn deelname als coach aan het tv programma “De afvallers XXL” . Voor Hein Vergeer is gezond eten en voldoende beweging een vanzelfsprekendheid. Door het begeleiden van de kandidaten gingen zijn ogen echter open en besefte hij dat er heel veel moet gebeuren om onze bevolking gezond te maken. Juist in deze tijden dat de vergrijzing verder toeneemt en mensen langer leven is vitaliteit een belangrijk gegeven. Immers door voldoende aandacht te geven aan gezond leven, waarbij voeding en bewegen een zeer belangrijke rol spelen kunnen we de kosten voor de gezondheidzorg binnen de perken houden.
Als ambassadeur van Active Aging houdt Hein zich bezig met het ontwikkelen van nieuwe concepten op dit gebied. Waarbij Hein iedere keer opnieuw op zoek gaat naar andere business modellen om de activiteiten te kunnen financieren. Zijn passie voor dit onderwerp gebruikt Hein om betrokken partijen te overtuigen dat het nu tijd is om veranderingen door te voeren. Dat men anders moet durven denken en doen. Dat men van de platgetreden paden af moet om de uitdagingen die nu voor ons staan het hoofd te kunnen bieden.
SAMENWERKEN
Wat iedere keer weer naar voren komt is samenwerken. We leven in een maatschappij van hokjes denken. Dit vind je overal terug, bij de overheid, in het bedrijfsleven en natuurlijk ook in de sport.
Mensen hebben er moeite mee om zaken te delen en vinden het lastig om zich kwetsbaar op te stellen. Toch heb je juist elkaar nodig om een optimaal resultaat te bereiken. Belangrijk daarbij is communicatie. Veel mensen denken dat ze goed communiceren, niets is echter minder waar. We kunnen heel goed vertellen, maar luisteren zeer slecht. Dat geeft vaak wrijving, als men zich eens echt in de ander én zijn mening zou verdiepen zouden veel processen veel beter kunnen lopen. In zijn sportcarrière was het Henk Gemser die Hein dit besef bijbracht. Gemser liet mensen met elkaar samen werken, bijvoorbeeld de ouderen met de jongeren. Of degene die goed was op de korte afstanden te laten samenwerken met degene die goed was op de langere afstanden. Het resultaat was “verrassend”, het gehele team ging veel beter presteren. Natuurlijk wilde je zelf graag winnen maar je gunde het je teamgenoot ook. Als je samen naar een resultaat toewerkt en je bereikt dit resultaat daadwerkelijk, geeft dat extra voldoening.
MOTIVATIE
Deze samenwerking en het behalen van resultaten werkt, zo is de ervaring van Hein Vergeer, zeer motiverend. Natuurlijk moet je met elkaar tegenslagen overwinnen voordat je werkelijk resultaat bereikt, maar juist die tegenslagen en vooral de inzichten die daar uit voortkomen motiveert je om er nogmaals tegen aan te gaan. Zijn motto’s zijn dan ook “zonder tegenslag geen overwinning” en “De wil om te winnen”.
COMMUNICATIE
Veel mensen zijn van mening dat ze heel goed kunnen communiceren, echter blijkt het maar al te vaak dat mensen heel goed kunnen vertellen. De essentie van communicatie is twee richting verkeer, ben ik in staat om te begrijpen wat de persoon met wie ik in gesprek ben daadwerkelijk bedoelt. Wat is zijn vraag, wat is zijn behoefte en hoe kan ik daar aan voldoen. In sales zie je het heel vaak, de verkoper komt letterlijk zijn product/dienst verkopen en vergeet te luisteren naar de behoefte van de klant. Als hij dat zou doen zou hij veel eerder succesvol kunnen zijn.
SCHAATSCLINICS
Bovenal is Hein natuurlijk schaatser. Hein kan voor uw organisatie schaatsclinics organiseren. In een prettige sfeer wordt aan uw personeel en/of relaties schaats onderricht gegeven.